“Șofer român în Europa” – tema unei dezbateri organizate, duminică, 31 ianuarie 2021, de Centro Cultural La Tierra Tracia din El Ejido, Spania la emisiunea Radical din Escu cu Mircea G. Florescu
Consemnează, Cristian Segărceanu, Spania
Emisiunea online Radical din Escu cu Mircea G. Florescu, președintele Asociación Socio Cultural Romanati și redactor la ziarul Români in Andalucia din cadrul Centro Cultural La Tierra Tracia, El Ejido, Almeria aduce in prin plan o nouă temă de interes social de această dată, pentru românii care trăiesc și muncesc in Spania sau in Europa. Duminică 31 ianuarie in cadrul emisiunii s-a abordat problema impactului reformelor legislative ale UE privind transportul rutier, printr-o dezbatere la care au participat Dumitru Fornea, secretar general al Confederației Sindicale Naționale MERIDIAN, membru al Comitetului Economic și Social European; Florin Catană, președintele Sindicatului Șoferilor Meridian; Florian Tudor Ivan, președintele Asociației Profesionale a Transportatorilor și Aurelian Tudor, reprezentant al comunității românești din El Ejido; șofer, Almeria – Spania.
Tema generală de dezbatere a fost ȘOFER ROMÂN IN EUROPA ! – Impactul reformelor legislative ale UE privind transportul rutier între “bunele intenții” și realitatea de zi cu zi
Transporturile de mărfuri și securitatea lanțurilor de aprovizionare în Uniunea Europeană, nu s-ar putea realiza la momentul actual, fără experiența profesională și munca de zi cu zi a peste 60 000 de șoferi români care operează pe întreg teritoriul UE, indiferent de condițiile climatice sau de pericolele induce în contextul crizei COVID 19.
Rolul șoferilor români este recunoscut de toate companiile importante de transport rutier din UE, însă acest lucru nu le-a ușurat situația acestor oameni care-și sacrifică timpul ce ar trebui dedicat vieții de familie, pentru a-și asigura traiul zilnic dintr-o activitate fără de care “Piața Unică Europeană” ar fi doar o vorbă goală. Dimpotrivă, prezența masivă a concetățenilor noștri în acest domeniu de activitatea stârnit multe reacții adverse și dezbateri politice în statele din vestul UE, unde s-a considerat că șoferii din estul continentului european sunt o amenințare pentru menținerea standardelor sociale ridicate din statele mai bogate ale Uniunii.
Parlamentul European, la presiunea unor organizații sindicale și partide populiste din vest a adoptat în iulie 2020, un așa zis “Pachet Mobilitate 2”, care deși a fost motivat de necesitatea protejării condițiilor de viață și de muncă ale șoferilor, în realitate, prin noile reglementări nu a făcut altceva decât să complice și mai mult viața șoferilor și a companiilor din acest domeniu de activitate.
Cu toată opoziția guvernelor și a unor parlamentari europeni din estul UE, pachetul legislativ a trecut nestingherit, pentru că a beneficiat de susținerea politicienilor din statele bogate, care vor să capteze în propriile țări veniturile fiscale din activitățile de transport rutier de marfă, “mulgând” în același timp o forță de muncă relativ ieftină și disponibilă, pentru a cărei pregătire profesională un s-a contribuit cu nimic.
Obligativitatea întoarcerii șoferului în țara de origine la fiecare 4 săptămâni pentru fiecare perioadă de 3 sau 4 săptămâni consecutive de lucru; obligativitatea efectuării perioadei de repaus săptămânal regulat (mai mult de 45 de ore) într-un loc adecvat de cazare, plătit de companie; obligația ca șoferii să aibă o perioadă de repaus de 4 zile la întoarcerea în statul de origine a vehiculului sau obligația de retur a camioanelor la sediul companiei la fiecare opt săptămâni, creează mult mai multe problema șoferilor, comparativ cu așa zisele avantaje în plan social pe care pachetul legislativ pretinde că le aduce.
În condițiile în care Comisia Europeană promovează politici climatice și ecologice ambițioase și în contextul în care avem state membre UE care un fac încă parte din Spațiului Schengen, reîntoarcerea camioanelor în statul de origine reprezintă o anomalie legislativă, care ne face să ridicăm din sprâncene, pentru că vine în contradicție cu principiile statuate în secțiunile privind Piața Unică, libertatea de circulație a persoanelor, mărfurilor și serviciilor din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene.
În dezbaterea de duminică, participanții au semnalat aceste inconsecvențe legislative, precum și situațiile concrete cu care se confruntă șoferii din UE: reducerea veniturilor, lipsa parcărilor, furturile din camioane și alte probleme de securitate, lipsa infrastructurii de cazare și a facilităților sanitare, timpii mari de așteptare la frontiere sau în rampele de încărcare descărcare, reacția anemică la infracțiuni din partea organelor de ordine publică, etc.
Șoferii români și reprezentanții sindicali din România au subliniat importanța organizării mai bune a lucrătorilor din acest sector de activitate, cu obiectivul de a consolida structuri mai puternice și mai eficiente de apărare colectivă, care prin activități de advocacy sau prin acțiuni sindicale specifice, să descurajeze orice derapaj politic și legislativ ce poate afecta condițiile de viață și de muncă ale lucrătorilor din transportul rutier de marfă și pasageri.
Centro Cultural La Tierra Tracia din El Ejido prin Asociación Socio Cultural Romanati, organizație a societății civile înregistrată în Spania, are parteneriate încheiate cu Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România, Confederația Sindicală Națională MERIDIAN, CCOO- Comisiones Obreras, Almeria, Spania și Sindicatul Național Forța Legii iar în cadrul programelor de activități care vor fi realizate împreună cu aceste organizații ale societății civile din România, sunt prevăzute dezbateri tematice privind realitățile socio-culturale din diverse domenii de activitate.
La data de 24 ianuarie 2021, in cadrul centrului cultural din Andalucia s-a organizat o dezbatere în contextul manifestărilor pentru marcarea Zilei Unirii Principatelor Române și a 200 de ani de la Revoluția lui Tudor Vladimirescu, în care a au participat reprezentanți ai CSN MERIDIAN (Constantin Crețan și Dumitru Fornea), Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România (Doru Dinu Glăvan, președinte) și ai comunității românilor din Belgia – Cornel Radu Loghin, Centrul European pentru Unitate Româneasca, ECRU. Duminica trecută, 31 ianuarie 2021 s-a desfășurat această dezbatere socială privind situația șoferilor români în Europa, iar la sfârșitul acestei săptămâni, se va organiza o nouă dezbatere cu tema “2021 – Anul European al Căilor Ferate”, la care vor participa alături de alți invitați președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Rodrigo Gabriel Maxim și Dumitru Fornea, secretarul general al CSN MERIDIAN.